Zimný prechod Strieborná podkova 2020, Krivá

Nadšená z novej zimnej sezóny 2019/2020 som pokukovala po ďalších možnostiach bežkovania na severe Slovenska, keďže u nás “dolu” zatiaľ nebol žiaden sneh. Som veľmi rada, ze sa moji parťáci Emil a Ivka nechali nahovoriť na 20-kilometrový zimný prechod Strieborná podkova 2020, ktorý sa konal 11. januára 2020 v chotári obce Krivá na Orave.

Tento rok to mal byť zaslúžilý 43. ročník zimného prechodu Strieborná podkova, ktorý účastníci môžu prejsť na bežkách alebo ako turisti. Keďže však celkovo túto zimu bolo snehu málo všade, nebolo isté, či sa tento prechod uskutoční. Čerstvé info na Facebooku od organizátora pár dní pred akciou nás však upokojilo. Prisľúbil, že prechod na bežkách bude reálny. Veľmi som sa tešila.

Piatok: vyrážame na Oravu

Dvadsať kilometrový prechod Strieborná podkova 2020 sa konal v sobotu, my sme sa na Oravu vybrali v piatok dopoludnia a užívali si výhľady zasneženej krajiny aj z auta. Ubytovanie sme mali zabezpečené v krásnom penzióne U nás v Oravskom Podzámku, rovno pod oknami úchvatného Oravského hradu. Večer sme sa boli ešte otužiť v snehu (video) pri západe slnka a následne sme si šli sadnúť do príjemnej miestnej reštaurácie.

Na ceste za dobrodružstvom zimného prechodu Strieborná podkova 2020

Sobota:  Prechod Strieborná podkova 2020, začíname

V deň prechodu bolo ráno asi 5°C, v Oravskom Podzámku trochu poprchalo. Verili sme, že sa sneh udrží. Hoci bola registrácia na podujatie možná do 11.00 hod., keďže sme nevedeli ako nám prechod potrvá a chceli sme sa vrátiť ešte za svetla, radšej sme si privstali a do Krivej sme dorazili pred pol deviatou.

Pred penzionom U nas v Oravskom podzamku
Pred penziónom "U nás" v Oravskom Podzámku – IamGekon tím pripravený na dobrodružstvo

Po príchode do obce Krivá sme sa spýtali na cestu k štartu podujatia, keďže sme nevedeli, ktorým smerom ísť. Po správnom nasmerovaní sa nám registračný stánok podarilo rýchlo nájsť. Uhradili sme štartovné a prevzali si “štartový balíček” vo forme piva Urpiner s peknou kustomizovanou etiketou a klobásy (ktorú som venovala Emilovi). Potom sme sa vybrali s lyžami na pleciach po asfaltke do kopca, ako nás usmernili. Šli sme lesom, neskôr dlhou a obrovskou lúkou na kopci, až sme prišli na kraj lesa. Tu sa už nachádzal súvislejší sneh, po ktorom bolo možné bežkovať. Peší výšľap nám trval asi trištvrte hodinu.

Sem sme museli vyslapat asi 2 km
Po prvých 2 km chôdze konečne na kopci zapíname lyže a ideme bežkovať

Na trase zimného prechodu Strieborná podkova 2020

Konečne sneh. Časom ho však opäť ubúdalo, boli miesta s vodou, blatom a kameňmi, ktoré sme museli prekonať.  Prvá prestávka s krátkym občerstvením bola na Baniach, vo výške 943 m n.m., kam sme sa dostali po peknej hrebeňovej trase. Z tohto miesta boli krásne výhľady na obe strany. Tu sme sa stretli ako bežkári a turisti vo väčšej skupine. Pokračujeme ďalej lesom, kde nás neskôr čaká príkre stúpanie. V mojich bežkotopánkach nie som zvyknutá na tak dlhú chôdzu ako som šla na začiatku. Začali sa mi tvoriť pľuzgiere na oboch pätách, ktoré som pri tomto stúpaní začala intenzívne cítiť.

Vyhlad z Bani pocas prechodu
Výhľad z Baní do Krivskej doliny počas prestávky zimného prechodu

Prestávka pri ohni

Druhá hromadná prestávka, ktorú sme zažili bola v polovici trasy pri drevenom prístrešku, kde si okrem zohrievania sa pri ohni aj mnohí opekali štartové klobásy. Ja som sa teplu tiež potešila a nahodila bundu, keďže som počas občerstvovania sa trochu vychladla. Vedela som, že ďalej sa terén zvažuje dolu kopcom, takže pohybom sa už veľmi nezahrejem. Tiež som si tu konečne ošetrila svoje pľuzgiere. Ivka zasa svoju rozpoltenú topánku zachránila obviazaním. Je naozaj užitočné nosiť so sebou lekárničku aj na takéto akcie. Nikdy neviete, čo zachránite. 😉

Pocas prestavky v polovici trasy pri ohni
Počas prestávky v polovici trasy pri ohni
Ivkina zachránená topánka po poskytnutí prvej pomoci

Blížime sa do cieľa

Príjemné teplo ohníka opúšťame, aby sme stihli návrat za svetla, keďže v zime sa stmieva pomerne skoro, v lese o to viac. Miestami na hrebeni snežilo a bola hmla. Niektoré zjazdy boli rýchle, iné sme museli riešiť na pešo, nakoľko sa na trase nachádzali trčiace korene a kamene, ktoré vedeli spôsobiť pád. V istom úseku zjazdu cestu z oboch strán lemovali aspoň pol metra hlboké brázdy. Radšej sme neriskovali pád do nich, a odšliapali sme si to. Rada by som si túto sezónu ešte niekde zabežkovala.

Z lesa sme vyšli opäť na kopcovitú lúku, ktorá tiež nebola kvôli nedostatku snehu zjazdná. Do cieľa sme tak prišli po vlastných. Bolo tu veľa spokojných ľudí, rodiny s deťmi, tak bežkári ako aj turisti. Trochu sme sa zohriali v stánku, kde si moji parťáci dali cieľovú odmenu, ovarovú polievku. Ja som si zatiaľ vychutnávala presladený čaj, čo mi po tomto výkone vôbec nevadilo. Mňa moje vegánske občerstvenie počkalo v aute.

Stastne v cieli zimneho prechodu Strieborna podkova 2020
Všetci traja šťastne v cieli zimného prechodu Strieborná podkova 2020

Zhodnotenie zimného prechodu Strieborná podkova 2020

Na 20 km trase so 700 m prevýšením som zažila veľkú rôznorodosť terénu, takže môžem povedať, že sme zvládli kamene, blato, vodu, popadané stromy, konáre… Stretli sme veľa nadšených bežkárov a turistov, ktorých toto malé množstvo snehu neodradilo tak ako ani nás. Trasa nám dala zabrať, boli dlhé stúpania, a aj náročné zjazdy, ktoré boli v nižších polohách už aj nebezpečné kvôli vytŕčajúcim kameňom. Bolo to ale dobrodružstvo, ktoré sa mi páčilo.

Ak sa podari, rada sa vratim na zimny prechod Strieborna podkova
Ďakujem parťákom Ivke a Emilovi za skvelú spoločnosť a krásne zážitky

Môžem povedať, že zimný prechod Strieborná podkova 2020 sme si všetci traja užili a pre mňa to bola jednoznačne skvelá skúsenosť. Mám radosť a som vďačná, že sme prechod všetci zvládli bez vážnejšej ujmy. Pamiatku na túto akciu si dočasne odniesli moje päty s pľuzgiermi a Ivkina topánka s odlepenou špičkou. No stálo to za to a všetci sme šťastne prišli až do cieľa.

Ďakujem organizátorom za túto peknú akciu a dlhoročnú tradíciu. Ak sa podarí a na budúci rok napadne väčšie množstvo snehu, rada sa znova zúčastním tejto milej a zdraviu prospešnej akcie. Oficiálnu fotogalériu si môžete pozrieť na stránke organizátora.

Ak sa ti páči tento obsah, poteším sa, ak ho pozdieľaš: