V tomto článku vám ponúkam základné informácie o hrotoch, ako vyzerajú, z čoho sú vyrobené, no najmä praktický návod, ako si vymeniť zlomený hrot. Taktiež si prečítate, ako udržiavať hroty v dobrom a funkčnom stave.
Poznámka:
Pôvodne bol tento článok zamýšľaný ako čisto praktický návod, ako si vymeniť zlomený hrot. Ale krátko po tom, ako som ho začala písať a robila internetový informačný rešerš, ma táto téma veľmi zaujala a vzbudila vo mne niekoľko otázok, ktoré hľadali svoje odpovede. Preto som sa rozhodla podeliť sa s vami o zozbierané informácie (najmä zo zahraničných webov), ktoré som vnímala ako dôležité, či zaujímavé alebo hodnotné.
Názvoslovie
Nejaký čas som sa rozhodovala, aké názvoslovie vlastne použiť, keďže v slovenčine to nie je tak jednoznačne označené. Pre zimné hroty s košíkmi sa používa termín “košíky” alebo “tanieriky”, podobne tak aj v angličtine – “baskets”, ale pre letné hroty, ktoré sú bez košíkov, alebo v ich minimalistickej verzii však majú výraz “ferrules”. Pre všeobecné označenie hrotov palíc, tak ako u nás, používajú termín “pole tips”. Nakoniec som teda v popise zvolila všeobecný termín – hroty. Týmto výrazom zahrňujem kompletnú koncovku palice – plastovú objímku bez alebo s košíkom, v ktorej je zasadený kovový hrot. Pokiaľ popisujem čisto len kovovú časť hrotu, píšem o kovovom hrote.
Tvar a materiál kovového hrotu

Kovové hroty palíc na bežky nemajú kónický tvar, aký majú napríklad zjazdové, trekingové, či niektoré walkingové palice. Ich tvar je plochý, s jedným alebo dvojitým úkosom na jednej strane. Jeden úkos majú väčšinou hroty vyrobené z ocele. Odolnejšie hroty sa vyrábajú z tvrdokovu (najmä tie, čo sú určené na kolieskovanie), tzv. spekaného karbidu, tiež nazývané aj widiové (keďže tento materiál začali vyrábať v Nemecku pod označením widia – Wie diamant – ako diamant, pre popísanie odolnosti tohto materiálu). Najčastejšie sú to karbidy volfrámu. Tento kompozit sa vyznačuje vysokou pevnosťou v tlaku a odolnosťou proti treniu, čo sú pri kolieskovaní veľmi dôležité materiálové vlastnosti.
TIP: Ako zistiť, či mám karbidové alebo oceľové hroty?
- tvar: väčšinou sa oceľové hroty vyrábajú s jedným úkosom, zatiaľ čo karbidové hroty majú úkosy dva.
- magnet: karbid volfrámu má veľmi nízku príťažlivosť k magnetu oproti oceli.
- obyčajný pilník: ešte lepším identifikačným postupom je použitie bežného pilníka, ktorý zakúpite v ktorejkoľvek predajni náradia. Karbid volfrámu je tvrdá zmes a bežný pilník ho nezachytí, nemôžete ho brúsiť a pilník na hrote bude kĺzať. Preto sa na brúsenie karbidových hrotov používajú diamantové pilníky a doštičky. Ak je hrot vyrobený z ocele (železa), bežný pilník ho zachytí a môžete ho brúsiť.
Druhy hrotov na bežecké palice
Hroty na bežecké palice môžeme teda rozdeliť podľa viacerých kategórií:
podľa použitého materiálu kovovej časti hrotu:
- oceľový hrot
- karbidový hrot (widia)
Hrot vyrobený z karbidu volfrámu umožňuje jednoduchšie a jemnejšie spracovanie, preto ho možno vyrobiť s dvoma úkosmi, naopak oceľové prevedenie svojimi vlastnosťami umožňuje menej jemností a vyžaduje jednoduchšie výrobné procesy.
Hroty pre zimné bežkovanie
Hroty s tanierikmi či košíkmi sa používajú na paliciach na zimné bežkovanie. Tanierik, resp. košík má svoje opodstatnenie na snehu, aby zabraňoval prepadu palice do snehu. Vyrábajú sa v rôznych tvaroch a veľkostiach. Štandardne sa menšie košíky uplatnia v bežnej upravenej stope. Pre použitie na back-country, kde je často hlboký sneh, sa odporúča nasadiť hroty s väčším priemerom tanierika/košíka.
Hroty pre kolieskovanie
Hroty bez tanierikov/košíkov, či s ich minimalistiskou formou sa používajú na kolieskovanie. Kolieskovanie, teda bežkovanie na kolieskových lyžiach je mechanicky drsnejšie, pretože sa odohráva na asfalte, ktorý je výzvou pre akýkoľvek plast. Košík pre zimné bežkovanie je pri takomto použití náchylný na zlomenie, môžeme ním zavadiť o lyžu alebo ho nechtiac prejsť kolieskom. Treba mať tiež na zreteli, že nie všetky zimné hroty sa vyrábajú z materiálu, ktorý zvládne záťaž tlaku a nárazu na asfaltovej ceste. Použite letných hrotov na asfalte má tak svoje opodstatnenie.
Hroty s upevnením bez opätovného lepenia
Ako som spomenula vyššie, štandardne sa hroty lepia na samotný tubus palice. Existuje však niekoľko spôsobov/systémov pre upevnenie hrotov bez opätovného lepenia, a tak aj ich ľahšiu výmenu. Či už sa jedná o výmenu z dôvodu zlomenia hrotu alebo z dôvodu využitia jedných palíc tak v zimnom, ako aj letnom období. Takéto hroty sa väčšinou skladajú z dvoch, resp. troch častí. Jedna časť sa lepí priamo na tubus, druhá sa naň nasunie a pripevní buď skrutkovacím, či zacvakávacím spôsobom.
Hrotové “fičúrky” – keď chcete od hrotov viac
Niekoľko zaujímavých riešení takýchto typov hrotov:
- skrutkovacie hroty na konkrétne modely výrobcov palíc, príp. aj na iné ľubovoľné značky (napr. Triac Basket System (TBS) od Swix, Fin vario set od LEKI, Quick change system (QCS) pre KV2/KV+ ale aj iné značky).
Niektoré hroty sa vyrábajú s oddeleným tanierikom, takže si zaskrutkovaním jednoducho môžete vymeniť iba typ tanierika, letný alebo zimný.
Skrutkovací hrot od KV+ sa dá vymeniť za pár sekúnd, ako si môžete pozrieť aj v tomto videu. Kompletný set KV+ QCS nájdete tu.
- hroty s rýchloupínacím – zacvakávacím systémom pre palice na kolieski značky Rex v dvoch veľkostiach 8,5 a 10 mm (Quick release system).
Rýchloupínací systém od Rex nájdete tu.
- niektoré hroty sú vybavené tlmiacim systémom. Slovinská firma Tehnomat vyrába aj tzv. tiché (odpružené) hroty, ktoré redukujú nárazy a zvuk, ktoré pri zabodávaní hrotov do asfaltu vznikajú. Vhodné pre ľudí, ktorí pociťujú ťažkosti v kĺbových oblastiach ramien pri používaní palíc.
Tichý hrot od Tehnomatu nájdete tu.
Prečo sa lámu aj kvalitné košíky a hroty?

Ako je vyššie spomenuté, kvalitné hroty sa vyrábajú z vysoko odolných materiálov – karbidov, pretože pri ich používaní dochádza k silným nárazom a tlaku, ktoré materiál karbidu dokáže vydržať. Napriek tomu je však tento materiál vo svojej podstate krehký a má nižšiu mechanickú odolnosť najmä na ohyb. Samotný karbidový materiál nestarne a neláme sa kvôli svojmu veku, láme sa iba v prípade silného pôsobenia bočných síl. Oceľový (kovový) hrot sa nezlomí, ale používaním rýchlo otupieva.
Na zlomenie hrotov z tvrdokovu pri kolieskovaní najvýraznejšie vplýva:
- kvalita asfaltu/podkladu
- ročné obdobie
Kvalita asfaltu/podkladu
Kvalita asfaltového povrchu, po ktorom sa kolieskuje vplýva nielen na pocit z jazdy, ale aj na to, ako sa na ňom správajú palice. Najzáludnejší povrch pre možnosť zlomenia hrotu je nekvalitný asfalt s puklinami a štrbinami, do ktorých sa hrot ľahko zasekne.
Taktiež hrozbou uviaznutia hrotu môže byť hrubozrnný asfalt, kovová kanálová mriežka, či zámková dlažba. Ak sme vo vyššej rýchlosti a nestihneme zaseknutú palicu zo štrbiny, či otvoru včas vytiahnuť, buď nám to spôsobí pád alebo sa môže kovový hrot pod tlakom a uhlom zlomiť. Zažila som oboje.
Niekoľkokrát sa mi stalo, že po tom, ako sa hrot dostal do štrbiny, palica mi zapružila a hrot som stihla vytiahnuť. No raz prišiel moment, keď som to nestihla, a hrot sa pod bočným tlakom v štrbine zlomil spolu aj s plastovou koncovkou.
Kombinované povrchy cyklochodníkov
Povrchy cyklochodníkov môžu byť kombinované. Niektoré úseky majú asfaltový a niektoré betónový povrch. Výhoda betónového povrchu je v menšom valivom odpore a tak väčšej rýchlosti koliesok, avšak palice sa do tohto povrchu nedokážu zabodnúť a šmýkajú sa. Je to aj menej príjemné, keďže betón je veľmi tvrdý povrch a kĺby ramien (najmä lakte a zápästia) na ňom môžu výrazne trpieť. Preto ak nemáte možnosť kolieskovať po asfalte, alebo je časť cyklochodníka betónová, odporúčam použiť gumené násadky na hroty.
Ročné obdobie
Na jar a v lete je asfalt mäkký, môže sa stať, že sa v ňom hrot hlbšie zapichne a následným tlakom v ohybe sa môže zlomiť. Na jeseň či v zime je pri nižších teplotách výrazne tvrdší. Nízke teploty v zimnom období nemajú žiadny vplyv na potenciálne poškodenie karbidových hrotov, ovplyvňujú však stav plastových častí hrotu.
Výmena hrotu bežeckej palice
Zlomený hrot je neúprosná realita takmer každého kolieskára, no môže sa to stať aj pri bežkovaní na snehu. Preto je dobré nenechať sa tým zaskočiť a vedieť si zlomený hrot vymeniť za nový.
Čo potrebujeme:
nástroj na roztavenie lepidla – teplovzdušná pištoľ/výkonný fén/rúra/rýchlovarná kanvica s horúcou vodou
tavné lepidlo – ideálne taviaca pištoľ s lepiacou tyčinkou, prípadne taviaca tyčinka a sviečka, zapaľovač (určite nie sekundové lepidlo, je možné, že hrot budeme chcieť ešte niekedy meniť)
nový hrot – hroty sú vyrábané v rôznych priemeroch podľa rozmeru tubusu v časti, kde sa nástavec s hrotom nasadzuje. Treba si vopred zistiť, aký rozmer má hrot na vašej palici od výrobcu/predajcu. Ak sa k veľkosti priemeru palice neviete dopátrať, tu je jednoduchý návod, ako to zistiť.
pomôcky – pracovné rukavice, popisná fixka, prípadne lepiaca páska a nožnice (na označenie miesta smeru hrotu), suchá handrička na manipuláciu s horúcim hrotom a na utretie zvyšku lepidla, hrnček na ponorenie hrotu (ak používame horúcu vodu z kanvice a nechceme do nej ponárať hrot), odolný podklad (plastová či drevená doska), do ktorého môžeme zabodnúť hrot po nasadení
Postup výmeny hrotu:
- Na tubuse nad plastovou koncovkou hrotu označíme miesto smeru hrotu, jeho prednú časť (buď fixkou alebo prúžkom lepiacej pásky).
- Zohrejeme hrot vybraným nástrojom. Ak použijeme rýchlovarnú kanvicu, do horúcej vody ponoríme hrot aj s plastovou koncovkou asi na 1 minútu. Ak chceme použiť teplovzdušnú pištoľ, nahrievame dookola hrot asi vo vzdialenosti 10 cm, maximálne do minúty. Ak chceme použiť na lepenie taviacu pištoľ, zapneme ju, aby sa v nej zatiaľ roztavilo lepidlo.
- Potiahnutím hrotu skúsime, či sa lepidlo uvoľnilo. Ak máme karbónové alebo kompozitné palice (so sklolaminátom), nikdy palicou alebo košíkom netočíme. Môžeme poškodiť karbónové alebo sklenené vlákna. Ak je hrot uvoľnený, v priamom smere ho vytiahneme z tubusu a ten na mieste hrotu otrieme suchou handričkou (mali by sme tak zotrieť aj prípadné zvyšky pôvodného lepidla).
- Na ešte teplý koniec tubusu dookola nanesieme roztavené lepidlo v mieste plastovej koncovky. Pred nasadením nového hrotu môžeme lepidlo na tubuse ešte trochu nahriať. Ak nemáme k dispozícii teplovzdušnú pištoľ, postačí aj zapaľovač, či sviečka.
- Hrot nasadíme na tubus (snažíme sa čo najskôr, lepidlo rýchlo tuhne), dbajme na to, aby predná časť hrotu smerovala súvisle v jednej línii s našim označením na tubuse.
- Palicu postavíme a zatlačíme smerom dolu, aby sa koncovka s hrotom dobre nasunula na tubus. Môžeme si vedľa postaviť druhú palicu a porovnať ich výšku, aby bola podľa možností rovnaká na oboch paliciach. Ak je rozdiel vo výške palice s novým hrotom viac ako 1 cm, odporúčam zopakovať postup znova. Ak sa nám po nasadení hrotu vytlačilo trocha lepidla na tubus, otrieme ho, keď hrot aj tubus vychladne. Hotovo.
Pre ilustráciu ponúkam aj dve videá: prvé je mnou natočená výmena hrotu v domácich podmienkach pomocou horúcej vody a tavnej pištole, druhé video je od výrobcu bežeckých palíc HAAKON – výmena hrotu pomocou teplovzdušnej pištole a tavnej tyčinky.
Použitie horúcej vody a tavnej pištole
Použitie teplovzdušnej pištole a tavnej tyčinky
TIP: Ako vymeniť hrot v teréne?
Ak nemáte hrot so skrutkovacím, či zacvakávacím systémom, vymienať zlomený hrot v teréne môže byť veľká výzva. Ak sa vám to však podarí, zachráni vám to tréningový čas. Najmä v prípade, ak ste niekde mimo civilizácie alebo na dlhšej jazde. Niektorí kolieskári v takýchto prípadoch ponúkajú riešenia, ako napríklad:
- ak idete na dlhší tréning, vezmite so sebou náhradný hrot, zapaľovač a kúsok tavného lepidla. Sú to drobnosti, ktoré sa vám zmestia do ľadvinky či malého ruksaku.
- ak nemáte so sebou zdroj tepla, môžete zohriať lepidlo, ktorým je hrot prilepený využitím horúceho vzduchu z výfuku (samozrejme iba v exteriéri).
Ak máte hrot bez košíka, môžete využiť možnosť namontovania tzv. záchranného kitu. Na svoj zlomený hrot si jednoducho upevníte imbusovým kľúčom plastový nástavec aj s dodaným karbidovým hrotom. Takýto záchranný kit nájdete tu.
Brúsenie a údržba hrotov
Prečo brúsiť hroty?
Ak vám palice pri kolieskovaní po zabodnutí dlhodobejšie odskakujú, je to väčšinou spôsobené tuposťou hrotu. Je preto dobré si hroty nabrúsiť pred každým tréningom. Najmä v chladných mesiacoch, kedy je asfalt tvrdý, oceníte ostrosť hrotu. Keď vám palica preklzuje, nenarušuje to len váš rytmus, ale aj efektivitu vášho záberu a môže to narušením rovnováhy spôsobiť aj pád.
Snaha udržať prešmykujúci tupý hrot na asfalte môže spôsobovať bolesti v lakťoch, či zápästiach. Nevraviac o nebezpečenstve zachytenia sa o okolité objekty (športovci, ktorí idú za nami, predbiehajúce auto, kovová kanálová mriežka…)
Čím brúsiť hroty?
Kvôli materiálovému zloženiu vysokej tvrdosti karbidového hrotu je pri jeho brúsení možné použiť iba brúsny nástroj s podobnou tvrdosťou, teda s diamantovou vrstvou alebo vrstvou z karbidu kremíka. Podľa vlastných preferencií, efektívnosti a presnosti brúsenia si môžete vybrať diamantovú platničku alebo diamantový pilník.
Niektorí zručnejší kolieskári používajú stolovú brúsku s kotúčom z karbidu kremíka. Návod, ako si bezpečne obrúsiť kovový hrot stolovou brúskou nájdete tu (anglicky).
Pri brúsení hrotu je vhodné ostriť iba jeho hornú časť – v línii prvého úkosu, ako je vyznačené na obrázku. Výrobca hrotov Tehnomat neodporúča ostriť ostatné časti hrotu – mohlo by to oslabiť jeho štruktúru.
Tiež nevhodný zvyk spúšťania hrotov palíc na zem pri brzdení z kopca vám môže poškodiť tak hroty, ako aj tubus palíc.
TIP: hroty z karbidu volfrámu brúste bezpečne
Ak sú vaše hroty vyrobené z karbidu volfrámu, dávajte si pozor, aby ste sa pri brúsení nenadýchali čiastočkami kovového prachu. Ak brúsite často, vdychovanie takéhoto prachu môže spôsobiť zápalové ochorenia, či fibrózu pľúc. Brúste vždy namokro, pri použití brúsneho kotúča pomocou dostatočného množstva vody. Pri práci majte prekryté dýchacie cesty. Po použití pilník opláchnite čistou vodou.
Bežná údržba
Myslím, že netreba nejako zvlášť písať, že hroty, ako aj palice celkovo je dobré udržiavať čisté. Podľa stupňa znečistenia (najmä v daždivých dňoch) ich po návrate z tréningu opláchneme vodou, utrieme a necháme uschnúť pri izbovej teplote.
Brúsené hroty sú naozaj veľmi ostré. Ak palice nemáme pri transporte vo vhodnom obale, je kvôli bezpečnosti vhodné na hroty nasadiť gumené, či plastové násadky. Minimálne v hromadných prostriedkoch to považujem za vhodné.
Záverom
Hoci by sa v tejto téme dalo ísť určite do väčšej hĺbky, v článku som vám priniesla to, čo sa mi podarilo zozbierať v rámci mojich časových kapacít. Preto verím, že sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný. Budem rada, ak ho pozdieľate niekomu, o kom viete, že by ho mohla táto téma zaujímať. Ak máte niečo doplňujúce, zaujímavý tip alebo naopak, niečo vnímate inak, máte priestor v komentároch pod článkom.
Pri príprave tohto článku som okrem vlastných skúseností čerpala aj z týchto zdrojov:
- https://bezky.net/clanek/883-jak-vyzrat-na-hroty
- https://www.xcskiworld.com/roller-skiing-guide
- http://www.nordicskiracer.com/Equipment/SharpenPoles.asp
- https://www.ski-poles-accessories.com/products/ferrules
- https://www.crosscountryskier.com/role-of-the-pole-tips-for-ski-pole-tips/
Ďakujem taktiež spoločnosti Tehnomat (Slovinsko) za ochotné poskytnutie cenných informácií o výrobe a vlastnostiach hrotov pre bežecké palice.